اولین نشانه‌های زوال

جیتکس در سال 2007 اولین نشانه‌های زوال را از خود نشان داد.
نمایشگاه جیتکس سال جاری در حالی بیست و هفتمین سال برگزاری خود را پشت سرگذاشت که نتوانست انتظارهای فزاینده از خود را برآورده کند. با وجود آنکه آمارهای اولیه بیانگر حضور بیش از 3 هزار و سیصد شرکت بود تا جیتکس همچنان به لحاظ کمی و کیفی بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباط خاورمیانه و دومین نمایشگاه موفق جهان باشد، عدم حضور مستقیم چند غول بزرگ چون مایکروسافت، نوکیا، کانن، گیگابایت، ال‌جی، hp و حتی اینتل منجر به سردی محسوس در بازدید عمومی از نمایشگاه شد.

اغلب این غول‌ها یا توسط توزیع‌کنندگان منطقه‌ای خود در نمایشگاه جیتکس امسال حضور یافته بودند یا به کل شرکت نکرده بودند. نوکیا توسط عرضه‌کننده خدمات شبکه‌ای خود و چند نماینده جانبی دیگر حضور یافته بود و مدیران این کمپانی فنلاندی ظاهرا برگزاری یک تور مطبوعاتی 3 روزه پیش از جیتکس را به حضور مستقیم ترجیح داده بودند؛ کمااینکه جای گوشی‌های نوکیا به شدت خالی بود.
کانن هم تصمیم دارد یک سمینار 3 روز در ماه نوامبر برگزار کند تا خلا عدم حضورش در جیتکس به هیچ وجه احساس نشود. گیگابایت توسط نماینده سرشناس منطقه‌ای خود گلدن سیستمز در نمایشگاه حاضر بود تا یک شرکت ایرانی تبار تنها نماینده این غول تایوانی باشد. ال‌جی فقط چند توزیع‌کننده منطقه‌ای را به نمایشگاه فرستاده بود که احتمالا سرشناس‌ترین آنها همان ردینگتون بود که سرمایه‌گذاری فراوانی روی فروش گوشی‌های Shine کرده بود. لوگوی اینتل اگرچه روی ده‌ها غرفه به چشم می‌خورد ولی دیگر از حضور مستقیم این شرکت خبری نبود و hp نیز وضعیتی کم و بیش مشابه داشت. مایکروسافت بزرگ‌ترین غایب نمایشگاه حاصل بود که بسیاری از حاضران بومی نمایشگاه اعتقاد داشتند این کمپانی پس از بستن قرارداد بسیار با ارزش PFI (شناسه ملی دیجیتالی) با دولت امارات دیگر انگیزه چندانی برای حضور در نمایشگاه اعراب ندارد. عدم حضور تمامی این شرکت‌ها به این دلیل چشم‌گیر بود که تمامی آنها در جیتکس‌های قبلی بسیار پررنگ حضور یافته بودند.
حضور بسیار ضعیف اپل که حتی اغلب بازدیدکنندگان قادر به یافتن غرفه آن نبودند هم از سایر نکات عجیب نمایشگاه بود. این غرفه که نه در سالن لوازم الکترونیکی بلکه در سالن اصلی واقع شده بود بسیار کوچک بود و چون iPhone –داغ‌ترین محصول حال حاضر اپل- را به نمایشگاه نیاورده بود یکی از سوژه‌های طنزجویان به حساب می‌آمد. این غرفه حتی نسل جدید iPod nanoها را با خود نیاورده بود تا انتقادات از حضور کمرنگ اپل کامل شود. مسئولان غرفه گفتند این کالاها جهت نمایشگاه در اختیار آنها قرار داده نشده است.
برخی شایعات حکایت از آن دارد که مایکروسافت و چند شرکت سرشناس دیگر در حال مذاکره با یک نمایشگاه فناوری نوپا در امارات هستند تا یک رقیب جدی برای جیتکس دست و پا کنند اما خلیل راشد –مدیرتحلیل رسانه‌ای مرکز تجارت  جهانی دبی (DWTC)- که برگزارکننده جیتکس است در گفت‌وگویش با خبرنگار ما عقیده کاملا متفاوتی داشت. او گفت: موج اول سرمایه‌گذاری فرامنطقه‌ای در جیتکس سپری شده و با افزایش قیمت و رقابت در جیتکس بسیاری از شرکت‌های سرشناس ترجیح می‌دهند نمایندگان منطقه‌ای آنها در جیتکس شرکت کنند.
راشد افت جیتکس را رد کرد و گفت: در مواقع جنبه‌های روانی قضیه هم خیلی مهم است وقتی یک یا دو شرکت سرشناس به هر دلیلی شرکت نمی‌کنند چندین شرکت دیگر هم به تبع آنها شرکت نمی‌کنند.
شارل فاخری – مدیر دفتر منطقه‌ای مایکروسافت- هم اگرچه اخبار مربوط به رقیب‌تراشی مایکروسافت را تائید نکرد ولی آنها را رد هم نکرد و در بازدید کوتاهش از نمایشگاه فقط به خبرنگاران گفت: عدم حضور مایکروسافت به دلیل تغییر سیاست‌های منطقه‌ای مایکروسافت بوده است.
در بخش مخابراتی دلایل واضحی برای عدم حضور غول‌ها وجود داشت. کنفرانس GSM-3G در مرکز تجارت جهانی با بخش مخابراتی جیتکس یعنی Gulfcomm همزمان شده بود و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های سرشناس خارجی ترجیح دادند فقط در همان کنفرانس شرکت کنند. احتمالا جدی‌ترین انتقادات نسبت به جیتکس متعلق به گلف نیوز، روزنامه روشنفکر اماراتی بود که موقعیت B2B بودن جیتکس را به شدت مورد حمله قرار داد. در چهارمین روز برگزاری این نمایشگاه یکی از نویسندگان این نشریه نوشت: اگر چه جیتکس امسال انتظار 160 هزار بازدیدکننده را می‌کشید ولی ترافیک وحشتناک اطراف نمایشگاه که توسط افراد بدون وسایط نقلیه ایجاد شده نشان می‌دهد جایگاه جیتکس به عنوان یک نمایشگاه براق تجار در حال افت است. وقتی می‌خواهید به دیدار تجاری بعدی خود بروید مواظب باشید به مادرانی که بچه‌های خود را با کالسکه هل می‌دهند نخورید!
ترافیک هنوز مهمترین چالش جیتکس بود وترافیک عمومی شهر چنان بالا رفت که گاهی رسیدن از "دیره" -قسمت قدیمی شهر به "بردبی"- محل برگزاری نمایشگاه- بیش از چهار ساعت وقت می‌گرفت.
جیتکس شاپر Gitex Shopper، بخش فروش جیتکس که در فرودگاه دبی برگزار می‌شد هم از این قضیه در امان نبود،  ترافیک وحشتناک، نبودن محل پارک و شلوغی سالن برگزاری این محل را هم اسیر خود کرده بود.
جیتکس شاپر سال گذشته 132 هزار بازدیدکننده و درآمدی معادل 84 میلیون درهم داشت ولی امسال فروشگاه‌های دبی نیز در اقدامی‌ هماهنگ قیمت‌های خود را همزمان با Shopper2007 به نحو قابل توجهی کاهش دادند که شاپر را به خوبی زمین گیر کرد.
واقعیت رویایی
حقیت امر این است که علیرغم تمامی مشکلات فوق، جیتکس حتی امسال نیز در قواره یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های جهان ظاهر شد و میلیون‌ها کیلومتر با همتایان منطقه‌ای خود فاصله داشت. در بعد مخابراتی از روز نخست برگزاری داغ‌ترین خبرهای‌ ممکن منتشر شد.
ابتدا SAPAG توانسته قرارداد نرم‌افزاری و نگهداری SAP Arabia را به دست بیاورد که احتمالا بزرگترین قرارداد نرم‌افزاری سال در خاورمیانه است. روز بعد Mobinil اپراتور سرویس دهنده بی‌سیم امارات که بسیاری فکر می‌کردند ورشکست شده یک پروژه مشترک به نام شهر هوشمند (Smart City) را با مقامات اماراتی افتتاح کرد.
در روز سوم شرکت ماهواره‌ای ثریا نسل جدید از خدمات تلفن ماهواره‌ای و GPS خودش را افتتاح کرد ولی اسم ایران را از فهرست مشتریان خود حذف کرد. پرسش‌های ما در این خصوص از مقامات ثریا نیز بی‌نتیجه ماند.در روز چهارم سونی بخش جدیدی از خدمات ویدئو کنفرانس و دوربین‌های امنیتی خود را معرفی نمود که همگی مبتنی به IP بودند و کاملا فضای نمایشگاه را تحت تاثیر قرار داد.سالن شیخ راشد که به تجهیزات الکترونیکی مصرفی اختصاص داشت با حضور غول‌هایی چون ایسوس، سونی، سامسونگ و شارپ دارای بیشترین تعداد بازدیدکننده بود ولی گل سرسبد همین سالن هم پاناسونیک بود که با راه‌اندازی یک شوی تمام عیار از هنر مفهومی با پلاسماهای 103 اینچی همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد. این هنر‌های مفهومی ترکیبی جذاب از اجرای باله با پلاسما‌های در حال حرکت بود. عمده تبلیغات پاناسونیک بر خلاف انتظار‌های موجود حول سری "ویرا" بود که طبق گفته غرفه‌داران سرعت بالایی در انتقال تصویر به ویژه هنگام مسابقات ورزشی دارند. البته جنگ تصویری میان پاناسونیک و سونی در نهایت به نفع هیچ‌کدام نبود چون شارپ با عرضه بزرگترین نمایشگر از همه پیشی‌گرفت. در این سالن HTC و imate و در غیاب نوکیا به شدت بازار گرمی کردند و با عرضه قابلیت‌های نسخه 6 ویندوز‌موبایل تمامی طرفداران گوشی‌های هوشمند را جذب خود می‌کردند.
  سونی به تنهایی یک هشتم فضای سالن را در اختیار داشت و با معرفی OLEDها و نسل جدید تکنولوژی‌های مبتنی بر بلوتوث قدرتش را تثبیت کرد.
بی‌سرزمین‌تر از باد
 حضور ضعیف شرکت‌های تحت نظر ثنارای که همگی با مشکل مالی و برنامه‌ریزی دست به گریبان بودند از موضوعات داغ نشریات ایرانی بود. هر چند در میان آنها شرکت سیستم‌های آینده سیما (گرین)هم به لحاظ فرم‌ و هم به لحاظ کارآیی کاملا شاخص بود.سیمآوا هم از جمله تازه‌واردان ایران در جیتکس امسال بود که  با تین کلاینت‌های خود در این نمایشگاه شرکت کرده بود.
فراسو در پنجمین حضور منطقه‌ای خود شاخص‌ترین ایرانی حاضر در نمایشگاه بود و به خوبی نقش عامل تجربه را در حضور بین‌المللی اثبات کرد. گذشته از بادکنک‌های نارنجی رنگ  این شرکت که در سراسر نمایشگاه پراکنده بود در شام شب این شرکت نیز 10ها نماینده منطقه‌ای آن شرکت کردند تا جای پای بین‌المللی این برند ایرانی تثبیت شود.
 در مجموع دستاوردهای هیئت رسمی ایرانی قابل قیاس با آنچه 81 کشور حاضر به دست آوردند نبود. از بخت بد این هیئت ناکامی آنها،که هم به لحاظ تعدادشرکت‌کننده و هم به لحاظ مساحت غرفه نزولی جدی را تجربه می‌کردند، در سالی رقم‌خورد که به ظن اغلب ناظران سال شکوفایی پاویون‌های رسمی  سایر کشور‌ها بود.
  هیئت هندی در مجموع قراردادهایی به ارزش یکصد میلیون دلار آمریکا امضا کردند و چین هم فعلا روی رقم 120 میلیون دلار پارک کرده است. مصر و بحرین نمایشی حیرت‌انگیز از دستاوردهای دولت الکترونیکی به نمایش گذاردند و از نکات عجیب این بود که اغلب نیروهای حاضر در پاویون‌های انگلیس و آمریکا هندی بودند.
 اگرچه اوراکل شاخص‌ترین غول آمریکایی حاضر بود ولی بدون شک جدی‌ترین رقابت میان اپراتور جوان و قدرتمند امارات یعنی du با غولی چون اتصالات بود و هردو قسمت عمده تبلیغات داخل وخارج نمایشگاه را در اختیار داشتند.تلفیق مد و تکنولوژی در غرفه‌هایی چون T3 پاناسونیک و سانیو که از یک سری مجری و خواننده حرفه‌ای - حتی یک خواننده رپ!- استفاده می‌کردند از نقاط قوت این نمایشگاه بود که مقایسه میان جیتکس و الکامپ را به طنز تبدیل می‌کرد.

کارت گرافیکی‌های وحشی

اورکلاک برای بسیاری از کاربران همیشه جزو موضوعات جذاب بوده است و بعضی از آنها دقت بسیاری را صرف تجربه اورکلاک می‌کنند. در چند شماره قبل ما مطلبی راجع به اورکلاک پردازنده‌ها چاپ کردیم که همانطور که گفتیم بیشتری روی اورکلاک Core 2 Duo های اینتل تمرکز داشت. برای گیم‌بازها کارت گرافیکی یک قطعه اساسی به شمار می‌آید و آنها سعی می‌کنند بودجه‌ای مناسب را صرف آن کنند. کارت گرافیکی قلب یک سیستم گیم به شمار می‌آید و یک کارت گرافیکی خوب در اکثر مواقع به سرعت فریم‌های بالا منجر می‌شود.

گیم‌بازهایی که به اورکلاک پردازنده علاقه دارند، قطعا بدشان نمی‌آید که کارت گرافیکی خود را نیز اورکلاک کنند. اورکلاک کارت گرافیکی نیز همانند پردازنده سبب بالا رفتن سرعت فریم هنگام بازی کردن می‌شود اما اینکه به ازای یک اورکلاک مشخص، تا چه حد و یا چند درصد سرعت فریم بالا می‌رود نکته کلیدی این قسمت به شمار می‌آید.
به طور کلی هم کارت گرافیکی و هم پردازنده روی سرعت فریم یک بازی تاثیر می‌گذارند. اینکه می‌گوییم کارت گرافیکی بیشترین تاثیر را روی سرعت فریم بازی دارد به این معنی نیست که پردازنده نقش کوچکی در این زمینه دارد.
تا زمانیکه کارت گرافیکی نیازهای موتور گرافیکی یک بازی را تامین نکند، نقش پردازنده کمرنگ است ولی چنانچه مثلا در رزولوشن 768×1024 بازی می‌کنید و کارت گرافیکی به خوبی از عهده وظایفش بر می‌آید، یک پردازنده سریع به خوبی و با درصدهای بالا سرعت فریم را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در کنار اورکلاک کارت گرافیکی حتما به اورکلاک پردازنده نیز فکر کنید.
اما اورکلاک کارت گرافیکی یعنی چه؟
پردازنده گرافیکی و حافظه موجود روی کارت گرافیکی در یک فرکانس معین کار می‌کنند. مثلا انویدیا کارت گرافیکی جیفورس 8800iGTX را با فرکانس هسته 575 مگاهرتز و فرکانس حافظه 1800 مگاهرتز طراحی کرده است. این مقادیر به صورت پیش‌فرض برای این کارت درنظر گرفته شده است و هر کارت 8800iGTX معمولی در این فرکانس‌ها کار می‌کند.
تنها کاری که شما هنگام اورکلاک انجام می‌گیرد این است که این فرکانس‌ها افزایش می‌یابد.
بسیاری از شرکت‌ها این کار را خودشان انجام می‌دهند یعنی کارت‌های خود را در فرکانس هسته و حافظه‌ای بیش از مقادیر پیش‌فرض تولید می‌کنند. کارت‌هایی که توسط خود سازندگان اورکلاک می‌شوند با نام پیش اورکلاک شده یا Pre-Over clocked یا Factory Over clocked شناخته می‌شوند و معمولا هم شیوه نامگذاری متفاوتی دارند. مثلا شرکت Point of View کارت‌های گرافیکی تولیدی خود را به دو دسته تقسیم کرده است. یک سری کارت‌های معمولی و دیگری سریEXO Editions. کارت‌های سری معمولی این شرکت با فرکانس‌های هسته و حافظه پیش فرض طراحی می‌شوند و کارت‌های سریEXO ،دارای فرکانس هسته و حافظه بیشتر نسبت به مدل‌های معمولی هستند. مثلا کارت جیفورس 8800iGTX معمولی این شرکت همان فرکانس هسته و حافظه 575 و 1800 هرتز و کارت  8800iGTX نسخه EXO دارای فرکانس هسته و حافظه 600 و 1900 مگاهرتز است.
مقدار اورکلاک بسته به تصمیم سازنده و ظرفیت پردازنده گرافیکی و حافظه موجود روی کارت می‌تواند زیاد یا کم باشد. مثلا این کارت دارای حدود 4 درصد اورکلاک هسته و 6 درصد اورکلاک حافظه است.  
مثال دیگر کارت‌های گرافیکی  ساخت XFX است که نسخه‌های اورکلاک شده آنها در دو سری با نام‌های XXX و Extreme طراحی می‌شوند.
در مورد همین کارت 8800iGTX، این شرکت نسخه Extremeآنرا با فرکانس هسته و حافظه 600 و1900 مگاهرتز و نسخه XXX آنرا با فرکانس‌‌های 630 و 2000 مگاهرتز به فروش می‌رساند.
همانطور که می‌بینید نسخهXXX درصد اورکلاک بالاتر و البته قیمت بیشتری هم دارد.
اگر دنبال اورکلاک بی‌دردسر هستید خرید یک کارت گرافیکی از پیش اورکلاک شده بهترین راه‌حل برای شما است، به خصوص که تمام عواقب و خطرات احتمالی ناشی از اورکلاک نیز متوجه سازنده کارت است و چنانچه مثلا کارت مشکلی پیدا کرد سازندگان بدون هیچ سوالی آنرا برای شما بر طرف می‌کنند.
اما این روش اورکلاک هزینه اضافی به دنبال دارد و باید کارت‌های از پیش اورکلاک شده را با قیمت‌های بالاتر از مدل‌های معمولی بخرید.
اگر قصد چنین هزینه‌ای را ندارید باید خودتان زحمت اورکلاک را بپذیرید! از اینجا به بعد قرار است ببینیم چطور در خانه می‌توانیم کارت گرافیکی را اورکلاک کنیم.
این کارت به دو روش انجام می‌شود:اولی از طریق درایور کارت گرافیکی و دومی:از طریق بایوس موجود روی کارت گرافیکی.
فرکانس مربوط به هسته و حافظه هر کارت گرافیکی درون بایوس موجود روی کارت گرافیک قرار دارد. تنظیمات مربوط به درایور کارت  هنگام بوت شدن ویندوز و Load شدن درایور کارت گرافیکی، این اعداد را از روی بایوس می خواند.
شما می توانید اعداد مربوط به این فرکانس را با نرم‌افزارهای مخصوص تغییر دهید تا کارت گرافیکی در محیط سیستم عامل با فرکانس هسته و حافظه مورد نظر شما کار کند.
همچنین اعدادی که داخل بایوس موجود روی کارت گرافیکی وجود دارند را می توان تغییر داد.با تغییر این اعداد از داخل بایوس، هر زمان که کامپیوتر شما روشن می‌ شود کارت گرافیکی با فرکانس‌های جدید کار می‌کند.
در واقع قضیه به این صورت است که با روشن شدن کامپیوتر فرکانس‌ها از روی بایوس کارت گرافیکی خوانده می‌شود با رسیدن به ویندوز، درایور کارت گرافیکی اعداد مربوط به فرکانس هسته و حافظه را از روی بایوس کارت می‌خواند و آنها را Load می‌کند.
در صورتیکه کارت را با نرم افزار اورکلاک کنید تنظیمات درایور کارت گرافیکی به نحوی تغییر می‌کند که از اطلاعات موجود در بایوس صرف‌نظر شده و فرکانس‌های جدیدی را که شما در نرم‌افزار مشخص کرده‌اید در نظر بگیرد.
ما به اورکلاک از طریق بایوس کاری نداریم چون هم پر دردسر و هم ریسک بالایی دارد.
ما برای نمونه، یک  کارت جیفورس 8600iGT ساخت لیدتک با فرکانس هسته و حافظه پیش فرض540 و1400 مگاهرتز را در نظر گرفته‌ایم.
این کارت جزو جیفورس‌های سری 8 بوده و ازDX 10 پشتیبانی می‌کند.
nTune
انویدیا سازنده کارت‌های جیفورس در کنار درایور کارت‌های گرافیکی خود نرم‌افزاری با نام nTune عرضه می‌کند.با نصب nTune در صفحه تنظیمات کارت گرافیکی شما، چندین گزینه جدید ظاهر می‌شود که Performance یکی از آنهاست.
با وارد شدن به این گزینه جدید سوالی مبنی بر اینکه مسئولیت تمامی این تغییرات به عهده شما است پرسیده می‌شود و در صورت موافقت شما،منوی Performance به‌طور کامل باز می‌شود که خود شامل چندین قسمت است.
در قسمت Adjust GPU Setting از این منو می‌توانید فرکانس هسته و حافظه کارت گرافیکی جیفورس خود را تغییر دهید.
با فعال کردن گزینه مربوط به اورکلاک،می‌توانید فرکانس هسته(core bus) و حافظه (memory bus) را در یک محدوده مشخص تغییر دهید.
برای کارت 8600 GT این محدود برای فرکانس هسته بین135تا 1280مگاهرتز و برای حافظه   IDDRبین350 تا 2100 مگاهرتز بود.
خوب، حالا سوال اصلی این است که این فرکانس را تا چه حد افزایش دهیم؟
توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید هیچ یک از دو فرکانس مذکور را به یکباره در حد اکثر حالت ممکن آنها قرار دهید. هیچ دلیلی ندارد که کارت گرافیکی ما بتواند از پس فرکانس هسته و حافظه 750 و 1800 مگاهرتز برآید و در اکثر موارد باید مقادیری کمتر از حداکثر مقدار ممکن را برای آنها در نظر بگیریم. حداکثر فرکانس قابل برای هر کارت گرافیکی را می‌توان مشخص کرد که البته یک فرآیند زمان‌گیر است.
تجربه نشان داده که برای کارت‌های گرافیکی جیفورس، فرکانس هسته تمام مدل‌ها را چشم بسته می‌توان تا 10 درصد افزایش داد.
مثلا برای کارت،این فرکانس تا 540×1/0+540 = 594 مگاهرتز بدون هیچ خطری قابل افزایش است.
فقط لازم به ذکر است که برای نخستین بار که می‌خواهیم حداکثر فرکانس‌های قابل تحمل یک کارت را به دست آوریم باید ابتدا از یک فرکانس شروع کنیم و این کار را نباید همزمان انجام داد و مثلا ابتدا فرکانس هسته را افزایش دهید و پس از رسیدن به حد نهایی، شروع به افزایش فرکانس حافظه کنیم تا حد نهایی آن نیز مشخص شود.
برای شروع ، فرکانس هسته را در 595 مگاهرتز قرار دادیم و با فشار کلید Apply تغییرات را اعمال کردیم. با فشار این کلید ابتدا درایور کارت گرافیکی، فرکانس مورد نظر را تست می‌کند تا از یک حد مجاز و غیر قابل تحمل خارج نشده باشد در صورت تایید اعمال می‌شود.
برای بررسی نهایی فرکانس جدید لازم است که این فرکانس داخل بازی مورد آزمایش قرار گیرد.
برای این کار وارد یک بازی سه بعدی سنگین شوید بازی‌هایی نظیر FEAR،DIRT یا STALKER برای این آزمایش مناسب هستند.
رزولوشن را در حدی بگذارید که کارت گرافیکی دچار زحمت شود و اگر در این شرایط مشکل پیش نیامد، فرکانس مورد تایید است.
این مشکل می‌تواند این باشد که هنگام بازی سیستم هنگ کند یا اینکه نقاط ریز سفید رنگ یا  خط‌های باریک روی صفحه نمایان شوند. اگر این مشکلات پیش آمد که باید سیستم را مجددا راه‌اندازی کنید و فرکانس کمتری را وارد کنید ،اگر هم بدون مشکل بودید که می‌توانید افزایش فرکانس را ادامه دهید.
برای افزایش فرکانس از این به بعد باید این کار را در فواصل 10 یا 5 مگاهرتزی انجام دهید.اینکه به یکباره فرکانس هسته را 100 مگاهرتز افزایش دهید،ممکن است باعث عبور شما از حد مجاز و آسیب‌ جدی به کارت گرافیکی شود. در هر بار افزایش 10 مگاهرتزی نتایج را ذخیره و وارد بازی شوید تا فرکانس جدید را آزمایش کنید. با افزایش فرکانس به جایی خواهید رسید که با وارد شدن به بازی یکی از مشکلات گفته شده رخ خواهد داد. در آن حالت فرکانس را به یک مرحله قبل‌تر برگردانید و افزایش را در فواصل خیلی کوتاه‌تر و مثلا 1 یا 2 مگاهرتزی انجام دهید.
مثلا ما برای این کارت ابتدا فرکانس را از مقدار پیش فرض 540 به 595  مگاهرتز افزایش دادیم.
پس از تست این فرکانس،افزایش را در فواصل 10 مگاهرتزی و تا 675 مگاهرتزی انجام دادیم.
ما برای تست از بازیFEAR استفاده کردیم. در فرکانس 675 هنگام بازی بعد از حدود 5 دقیقه صفحه قفل می‌شد و مجبور به راه‌اندازی مجدد سیستم می‌شدیم.
این بار فرکانس هسته را     روی 665 گذاشتیم و شروع به افزایش فرکانس در فواصل 2 هرتزی کردیم.بعد از چند بار افزایش فرکانس و کاهش فاصله افزایش به 1 مگاهرتز متوجه شدیم که حداکثر فرکانس هسته قابل تنظیم برای این کارت 670 مگاهرتز است.هر فرکانسی بالاتر از این مقدار برای این کارت،منجر به قفل شدن بازی FEAR پس از چند دقیقه بازی می‌شد.ما فرکانس هسته را در همین 670 مگاهرتز ثابت نگهداشتیم و در همین شرایط شروع به افزایش فرکانس حافظه کردیم.لیدتک برای این کارت از حافظه‌های GDDR3 ساخت سامسونگ استفاده کرده است و ما حدس زدیم که بتوانیم تا درصدهای بالایی این حافظه‌ها را اورکلاک کنیم.
اصولا حافظه‌های گرافیکی به خصوص نوع مرغوب آنها توانایی اورکلاک بالا،خیلی بیشتر از پردازنده گرافیکی را دارند.
ما افزایش فرکانس حافظه را از 50 مگاهرتزی آغاز کردیم. طبق حالت قبل، پس از هر بار آزمایش نتایج را ذخیره، وارد بازی شدیم تا فرکانس جدید تائید شود.در nTune فرکانس حافظه به صورت DDR نمایش داده نمی‌شود ومنظور از فرکانس مثلا 800 مگاهرتز، 1600 مگاهرتز در حالت DDR است که باید به آن توجه داشته باشید.
با رسیدن به فرکانس 900 مگاهرتز، هنگام بازی خط‌های شبیه برفک روی صفحه ظاهر می‌شد. پس از راه‌اندازی مجدد فرکانس را به 860 کاهش دادیم و مشکل برطرف شد. با کمی پیش روی، 865 مگاهرتز بیشترین فرکانس بود که می‌توانستیم برای حافظه‌های این کارت در نظر بگیریم.
خوب ما فرکانس 670 مگاهرتز را برای هسته و 865 مگاهرتز (1730 مگاهرتز DDR) را برای این کارت گرافیکی و با استفاده از بازی FEAR ثبت کردیم.آزمایش فعلا در همین‌جا متوقف می‌شود.
در منوی بالایی تنظیمات کارت گرافیکی در قسمت Profile این شرایط را ذخیره می‌کنیم و در قسمت Adjust Custom Rules طوری تنظیم می‌کنیم تا این تغییرات با هر بار بوت شدن ویندوز، به طور خودکار اعمال شوند.
ما این شرایط را برای بازی‌های دیگر نیز آزمایش می‌کنیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که فرکانس‌های  جدید فقط برای FEAR صادق هستند یا برای بازی‌های دیگر هم قابل استفاده هستند.در هفته آینده ادامه این بحث را با مشخص شدن نتیجه این آزمایش‌ها ادامه می‌دهیم. به علاوه طرز کار با نرم‌افزار معروف Riva Tuner را به همراه چند توصیه کاربردی برای اورکلاک کارت گرافیکی ارائه خواهیم کرد.     

بزرگ‌ترین استودیوی دیجیتالی صدا آغاز به کار کرد

 

استودیو صدای فرهنگ پس از 10 سال رکود، بازسازی، تجهیز و راه‌اندازی شد. امیرعباس تقی‌پور-مدیرعامل شرکت علمی فرهنگی فرهنگ فیلم تهران- با اعلام این خبر افزود: چند سالی بود که به لحاظ عدم وجود منابع مالی مورد نیاز برای تجهیز و به روز رسانی، استودیو بیکار بود. در دوره جدید مدیریتی با این فرض که به سمت تولیدات مختلف در حوزه صدا وارد شویم، بر آن شدیم تا استودیو را مجددا راه‌اندازی کنیم. تقی‌پور، گفت: در اولین اقدام از اردیبهشت ماه امسال تلاش کردیم در یک فاز دوهفته‌ای نسبت به شناسایی امکانات موجود و اطلاعات لازم برای آنچه موردنیاز است اقدام کردیم. اطلاعات لازم جمع‌آوری شد و نقطه نظرات مشورتی را نیز از اساتید فن گرفتیم.

در مرحله دوم که یک فاز دو ماهه بود نسبت تجهیز، آماده‌سازی و بازسازی استودیو اقدام کردیم. امروز این استودیو بزرگ‌ترین استودیوی صدای دیجیتالی در کشور است. استودیو صدای فرهنگ قدمتی طولانی دارد. از اواسط دهه 30 شمسی این استودیو راه‌اندازی شده است. در ابعادی مناسب و امکاناتی که در زمانه خود بی‌نظیر به نظر می‌رسد. استودیویی که امروز مجهز به امکانات دیجیتالی شده روزگاری پذیرای بزرگان موسیقی ایران‌زمین بوده است، از بنان تا جواد معروفی، از شجریان تا پرویز مشکاتیان، همگی صدایشان را در بین این دیوارهای بلند ضبط می‌کرده‌اند. حضور در استودیو نوستالژیک‌تر می‌شود، وقتی که بدانی جواد معروفی خواب‌های طلایی‌اش را اینجا ضبط کرده احتمالا با همان پیانوی سفیدی که هنوز هم در استودیو به یادگار مانده است. این استودیو بار دیگر بعد از 10 سال رکود با امکاناتی جدیدتر و به روزتر آغاز به کار کرده است. استودیویی که روزگاری از مجهزترین استودیوهای فعال در جهان بوده و حالا دوباره با امکانات دیجیتالی راه‌اندازی شده است. استودیو شامل یک سالن 100 متری، یک اتاق فرمان، یک اتاق مخصوص ضبط درامز است. تجهیزات ضبط همگی دارای برند MACKIE است، به همراه کارت صدای Moto مدل HD 192. این استودیو امکان ضبط موسیقی زنده را در حد گفتن 16 خط صوتی دارد. امکان پخش فیلم در استودیو به صورت پروجکشن وجود دارد که اینها از امکانات منحصر به فرد این استودیو به حساب می‌آیند. باندهای داخلی استودیو نیز از برند Lock Food است.
 استودیو صدای فرهنگ توسط و با تجهیزات شرکت معتبر سندی براون انگلستان ساخته شده و در حال حاضر بهترین و کامل‌ترین استودیو صدای ایران است. تقی‌پور در این باره می‌گوید: موسسه فرهنگ فیلم تهران با داشتن 2 استودیو صدا و تصویر از معدود موسسات ایرانی است که امکانات این چنینی دارد. استودیو صدای فرهنگ به لحاظ ابعاد متراژ در ردیف استانداردترین استودیوهای خاورمیانه به حساب می‌آید. این استودیو به لحاظ تاریخی برای ما ارزشمند است. آثار هنرمندان بزرگی در این استودیو ضبط شده است. مدارک و آثار تولیدی ما نشان‌دهنده تاریخ با ارزش این مکان است. مدیرعامل موسسه فرهنگ فیلم تهران افزود: ما تجهیزاتی در اختیار داریم که به ما امکان ضبط رادیویی، ضبط ارکستر کامل، نریشن و گفتار متن فیلم و دوبله همزمان را می‌دهد. در عین حال یک آرشیو غنی از تمام آثاری داریم که به صورت آنالوگ ضبط شده است و قصد داریم که اینها را دیجیتالی کرده و نگهداری کنیم. جمال زیتونی –عضو هیئت مدیره و قائم‌مقام شرکت علمی و فرهنگی فیلم تهران نیز در ادامه افزود: این استودیو بزرگترین استودیو صدای کشور است و تا قبل از رکود ناشی از فرسوده شدن تجهیزات، محل تولید برخی از آثار شاخص هنرمندانی چون استاد شجریان، مشکاتیان، مرحوم بسطامی، ذوالفنون و زنده یاد جواد معروفی و مرحوم بابک بیات بوده است. زیتونی ادامه داد: با نصب امکانات و تجهیزات دیجیتالی، این استودیو از قابلیت ضبط موسیقی به صورت مولتی تراک بدون محدودیت باند و اجرای موسیقی زنده تا 16 خط میکروفون برخوردار شده است. زیتونی افزود: از این پس شاهد تولید آثار فاخر هنرمندان موسیقی، نمایشنامه‌های رادیویی و آثار مذهبی و دینی در این استودیو خواهیم بود. این استودیو متعلق به شرکت انتشارات علمی و فرهنگی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان تامین اجتماعی است.